.comment-link {margin-left:.6em;}

DORST.

03 oktober 2006

Prehistorische software: Back from the dead

Ik zeg vaak dat ik secretaresse ben, een ietwat zelfkastijdende omschrijving van mijn job, dat wel. Kantoormens ware beter geweest. Hoe het ook zij, de volledige administratie van dat kantoor steunt op één welbepaald prulletje software. Geconcipieerd door mensen met stopzinnetjes als "Windows? Meneer heeft teveel geld zeker?". Het resultaat is navenant: geen WYSIWYG, geen klikklikhophop, maar wel toetsencombinaties, modules en tiktokgrrmbl. Gebruiksvriendelijkheid nada null. Pijnlijk. Echt pijnlijk wordt het wanneer je macro's ontwikkelt en je -te laat- ontdekt dat het spel cAsE SeNsItIvE werkt. Gevolg: honderden ooit verwijderd gewaande producten komen terug tot leven. De baas is er niet goed van, gelooft niet meer in de IT-business, gelooft mij ook niet wanneer ik hem zeg dat het euvel mits de correcte macro op 1-2-3 terug verholpen kan worden. Tientallen pagina's rollen uit de printer, ready or not maar bewerkt met fluor-stiften zullen ze! Tot u zucht een mannelijke secretaresse.